7-местный Рено Дастер Гранд (Renault Grand Duster) может появится в 2018 году
Британские журналисты журнала Auto Express выяснили, что инженеры Renault ведут разработку 7-местного Рено Дастер. По утверждению журналистов длина кузова новинки может достигать 4.7 метра за счет увеличения колесной базы на 20 сантиметров. Так же увеличится и задний свес, что приведет к увеличению объема багажного отделения до 650 литров объема. Оригинал статья можно почитать здесь — http://www.autoexpress.co.uk/dacia/duster/96284/new-7-seat-dacia-duster-suv-tipped-for-2018-debut
Что касается силовых агрегатов, то у британцев есть сведения, что основными моторами для модели станут бензиновый турбомотор объемом 1.2 литра развивающий 124 л.с., плюс 1.6 литровый дизель мощностью 130 лошадиных сил. Правда на других рынках силовые агрегаты могут быть иными. Напомним, что в Бразилии уже производят Дастер с удлиненным кузовом, правда это не 7-местный кроссовер, а 5-местный пикап.
О ценах и комплектациях на Duster с тремя рядами сидений для европейского рынка мало что известно. Но по утверждению британцев «Гранд Дастер» окажется одним из самых доступных кроссоверов с тремя рядами сидений. Цена новинки окажется в пределах от 13 до 18 тысяч фунтов стерлингов. Модель будут создавать на базе второго поколения бюджетного автомобиля, который представят осенью на одной из европейских автошоу.
Покупателям будут доступны как простые модификации с тканевым салоном и минимальным количеством опций, так и люксовые комплектации с камерой заднего вида, кожаным салоном и климат-контролем. Доберется ли новинка до российского рынка пока большой вопрос. Очевидно, что стоимость в России большого Дастера на фоне конкурентов премиум класса окажется весьма демократичной.
new-renault-duster.ru
каким будет новый Renault Duster :: Autonews
Нынешний Renault Duster, несмотря на свой уже достаточно преклонный возраст, по-прежнему держит уверенные позиции на рынке. К примеру, по результатам 2016 г. модель в Европе, которая продается там под брендом Dacia, заняла седьмое место среди самых популярных кроссоверов. В России же Duster и вовсе до недавних пор был самым востребованным SUV и пой сей день не покидает первую десятку бестселлеров рынка.
Тем не менее, автопроизводитель уже готовится к выводу на рынок модели следующего поколения. Недавно глава альянса Renault-Nissan Карлос Гон намекнул, что премьера второго «Дастера» состоится в середине сентября 2017 г. на Франкфуртском автосалоне, а начало европейских продаж кроссовера запланировано на первый квартал 2018 года. Как изменится Renault Duster после смены поколения можно предположить уже сейчас.
Модернизированная платформа
Самая главная загадка – получит ли следующий Duster новое шасси или же сохранит прежнюю «логановкую» платформу. Предполагается, что кроссовер все же не будет создан с чистого листа, поэтому и возможность применения на нем современной архитектуры CMF-C от Renault Kadjar и Nissan Qashqai представляется маловероятной.
По предварительным данным, вседорожник построят на старой платформе B0, которая, впрочем, подвернется модернизации. В частности, инженеры оптимизируют жесткость пружин, перенастроят амортизаторы, а также применят новый стабилизатор поперечной устойчивости. К слову, архитектуру с аналогичными улучшениями уже используют на кроссовере Renault Kaptur, который появился в России весной 2016 года.
Несмотря на применение прежнего шасси, новый Duster должен внушительно прибавить в размерах. Как ожидается, габаритная длина кроссовера вырастет с нынешних 4 315 примерно до 4 500 мм, а объем багажного отделения при сложенных задних сиденьях достигнет 500 литров.
Более практичная семиместная версия
Пожалуй, одним из самых главных новшеств будет то, что после 2018 г. у вседорожника появится еще более вместительный вариант – с тремя рядами сидений, который, по информации Auto Express, получит название Grand Duster. Ранее ходили слухи, что семиместный кроссовер как раз должны построить на модульной платформе CMF-C. Но, вероятнее всего, в его основу ляжет модифицированное удлиненное шасси его пятиместного собрата, что позволит альянсу Renault-Nissan сэкономить на разработке и организации производства.
Renault Grand Duster получится примерно на 200 мм длиннее стандартного кроссовера – его длина составит около 4700 мм, а багажник при убранном третьем ряде кресел сможет вместить до 650 литров груза. Автопроизводитель рассчитывает, что практичный Grand Duster для большой семьи сможет составить конкуренцию Kia Sorento и Hyundai Santa Fe.
Турбомотор и новый дизель
В целом новый «Дастер» сохранит прежнюю моторную гамму. Однако в линейку двигателей следующего поколения войдет новый 1,2-литровый бензиновый турбомотор мощностью 125 л.с., способный работать с шестиступенчатым «роботом» с двумя сцеплениями.
Кроме того, на смену 1,5-литровому наддувному дизельному агрегату придет 130-сильный турбомоторотор рабочим объемом 1,6 л, позаимствованный у Renault Kadjar. По другой версии, нынешний двигатель на «тяжелом топливе» может подвергнется модернизации, чтобы соответствовать экологическим нормам «Евро-6».
Спортивный внешний вид и расширенный список оборудования
Фотошпионы уже не раз ловили Renault Duster II во время дорожных испытаний, однако о его внешности пока судить достаточно сложно – агрегаты новинки обкатываются под закамуфлированным кузовом кроссовера нынешнего поколения. AutoExpress, опубликовавший рендерные изображения Duster, предположил, что вседорожник сменит свой коробкообразный и тучный облик на более элегантный и подтянутый внешний вид. В частности, Duster получит более прищуренную переднюю оптику, другой передний и задний бампер, а также новые колесные диски. Не исключено, некоторые стилистические решения будут позаимствованы у экспериментальной модификации нынешней модели – Duster Extreme Concept.
Салон следующего «Дастера», как предполагается, не подвергнется радикальным изменениям. В частности, у него будут те же циферблаты приборной панели и воздуховоды вентиляционной системы характерной формы. Впрочем, судя по шпионским снимкам, кроссовер получит совершенно новое рулевое колесо с четырьмя спицами вместо прежних трех и другим блоком управления с более тонкими кнопками. Клаксон уберут с левого подрулевого переключателя и переместят непосредственно на центр руля.
Как и прежде, базовое оснащение следующего «Дастера» окажется предельно спартанским, однако топовые версии модели будут предлагаться с мультимедийным комплексом, спутниковой навигацией, а также датчиками парковки и камерой заднего вида.
www.autonews.ru
Появились новые подробности о следующем Renault Duster — журнал За рулем
О паркетнике Duster следующей генерации мы уже рассказывали. Теперь углубимся в тему, благо западные СМИ предоставили новые сведения о преемнике бестселлера.
То, что «пыльник» второго поколения расширит гамму вариантов и предложит потребителям исполнение с трехрядным салоном, уже не секрет. Но, согласно данным британского издания Auto Express, модификация с дополнительными посадочными местами будет предлагаться как отдельная и получит в названии приставку Grand.По инсайдерским сводкам, длина «гранда» составит порядка 4,7 м. Немало! Кстати, подрастет и пятиместный Duster — примерно до 4,5 м с 4315 мм у современного кроссовера. Предполагается, что у автомобиля с двухрядным салоном объем багажника составит 500 л, а у семиместного Renault со сложенным третьим рядом полезный объем будет на 150 л больше.
Частично гамма двигателей сохранится, но появятся и свежие агрегаты. Так, место 1,5-литрового дизеля займет мотор «один и шесть» мощностью 130 л.с. от паркетника Renault Kadjar. Стандартно автомобиль получит 6-ступенчатую механику и передний привод, а за доплату — автомат и полноприводную трансмиссию. Duster заметно обновится и снаружи, однако соответствие реального облика гипотетическому изображению, которое предоставило Auto Express, кажется нам маловероятным. Премьера пятиместной версии ожидается в 2017-м, а исполнение Grand появится годом позже.
Renault расширила гамму утилитарных моделей пикапом Alaskan по мотивам одноименного концепткара. Грузовичок создан на шасси Nissan NP300 Navara.
Недавно глава АВТОВАЗа Николя Мор заявил о вероятности появления на российском рынке маленького бюджетного паркетника. Речь идет об отечественной версии индийского Renault Kwid.
Автор: Асатур Бисембин
Фото: Auto Express
www.zr.ru
Renault готовит Grand Duster Без рубрики
Сентябрьская смена поколения Duster выльется в нечто неслыханное. Народный любимец раздуется настолько, что будет вмещать в себя 7 пассажиров.
Намек о предстоящих переменах дал глава альянса Renault-Nissan Карлос Гон, анонсировавший премьеру нового Duster уже в сентябре. Площадкой для презентации кроссовера послужит Франкфуртский автосалон, известно также, что продажи начнутся в начале 2018 года.
Размышляя о новом Duster, большая часть экспертов уверенно склоняется к мнению, что автомобиль сохранит прежнюю платформу B0, пусть и модернизированную. Не исключено, что инженеры поработают над жесткостью пружин и перенастроят амортизаторы. Также ожидается, что кроссовер прибавит в габаритах с 4315 до 4500 мм в длину, и это при том, что тележка останется прежней. Увеличится и багажное пространство, при сложенных сиденьях его объем достигнет 500 литров.
Но это все присказки, потому что главная новость заключается в появлении семиместного варианта Grand Duster. Кроссовер с повышенной вместительностью получится на 200 мм длиннее пятиместного «Дастера» и сразу же отправится конкурировать со старшими моделями. В Renault рассчитывают оттяпать покупателей у таких автомобилей как Kia Sorento и Hyundai Santa Fe. Мы на это смотрим скептически, но зарекаться не будем — кто знает, что в голове у этого Гона…
К списку прежних моторов добавится один новый — бензиновый турбомотор объемом 1,2 литра мощностью 125 л.с. В пару к нему дадут шестиступенчатого «робота» с двумя сцеплениями. Напомним, что сейчас Renault Duster предлагается с тремя моторами: турбодизель 1,5 л мощностью 109 л.с., два бензиновых двигателя 1,6 л отдачей 114 л.с. и 2,0 л с 143 л.с. Некоторые эксперты выдвигают версию, что полуторалитровый турбодизель заменят на более мощный — 1,6 л с отдачей 130 л.с., или, как допускают другие знатоки, модернизируют его для соответствия экологическим нормам.
С внешним видом кроссовера конкретики еще меньше. Как ни ловили шпионы на дорогах закамуфлированного до самых бровей Duster, но никто ничего не смог разобрать. А все потому что все технологические новинки разработчики обкатывают на автомобилях в старом кузове, а новый дизайн держат в строжайшем секрете. Если верить рендерам, то можно надеяться на более спортивный и элегантный вид автомобиля.
Стиль спортшик должен пойти обновленному Duster — с прищуренной передней оптикой и другими бамперами модель избавится от репутации непритязательного увальня. В салоне обойдутся без радикальщины, разве что на четырехспицевое колесо вернется кнопка клаксона. Топовым версиям подарят мультимедиа-комплекс, систему навигации, датчик парковки, камеру заднего вида, а вот базовая модификация останется такой же минимальной.
two-auto.ru
Dacia Duster — Wikipedia
For the off-road vehicle sold as the Dacia Duster in some markets during the 1980s and 1990s, see ARO 10.
The Dacia Duster (also the Renault Duster) is a compact sport utility vehicle (SUV) produced jointly by the French manufacturer Renault and its Romanian subsidiary Dacia since 2010. It is currently in its second generation, launched in the autumn of 2017. It is marketed as the Renault Duster in certain markets such as India, Iran, Kazakhstan, Russia, Mexico, Egypt, South Africa, Ukraine, the UAE and South America.[1] The first generation was rebadged as the Nissan Terrano in Russia and India.[2] It is the third model of the Dacia brand based on the Logan platform, after the Sandero.
A four-door double cab pick-up was launched at the end of 2015 in South America, marketed as the Renault Duster Oroch.
Dacia Logan Dacia Sandero Nissan Juke Renault Duster Oroch
Powertrain
Engine
1.2 L I4 turbo (petrol) 1.6 L I4 (petrol) 1.6 L I4 (petrol/ethanol) 1.6 L I4 (petrol/LPG) 2.0 L I4 (petrol) 2.0 L I4 (petrol/ethanol) 1.5 L I4 (diesel)
2,673 mm (105.2 in) (wagon) 2,829 mm (111.4 in) (pick-up)[6]
Length
4,315 mm (169.9 in) (wagon) 4,700 mm (185.0 in) (pick-up)[6]
Width
1,822 mm (71.7 in)
Height
1,630–1,690 mm (64.2–66.5 in)
Curb weight
1,160–1,294 kg (2,557–2,853 lb)
Design[edit]
The Duster was initially introduced in the ice racing version prepared for the Andros Trophy, presented for the first time on 17 November 2009.[7] The production version was revealed to the media on 8 December 2009,
[8] and was subsequently launched at the Geneva Motor Show in March 2010.[9]
Based on the B0 platform, the Duster measures 4.31 metres (169.7 in) in length, 1.82 metres (71.7 in) in width and has 210 mm (8.3 in) of ground clearance. Its luggage space has a volume of up to 475 litres (16.8 cu ft), while with the rear benchseat folded and tipped forward, its carrying ability can exceed 1,600 litres (57 cu ft).
The Duster is offered with two-wheel drive or four-wheel-drive. The 4×4 variants make use of Nissan’s all-wheel drive system,[10] which allows the driver to choose from three different driving modes: Auto, in which the rear-wheel drive is engaged automatically in case the front wheels lose grip, Lock, whereby 50 per cent of torque is consistently fed through the rear axle, and 2WD where the transmission is locked into front-wheel drive for maximum fuel efficiency.
Facelift[edit]
In September 2013, the facelifted Dacia Duster was presented at the Frankfurt Motor Show. The exterior received important changes in the front with a new chromed grille and redesigned headlights, restyled roof bars, new 16-inch wheels and modest modifications in the rear. The interior was also renewed, with design and features similar to those introduced the previous year on the new models in the Dacia line-up.[11][12] A new TCe 125 1.2 liter direct-injection turbo engine was introduced.[13]
Safety[edit]
The Dacia Duster features Bosch 8.1 ABS, as well as electronic brakeforce distribution (EBD) and emergency brake assist (EBA). It also features electronic stability control (ESC) as an option on certain versions, as well as understeer control (CSV) and traction control (ASR). This option also allows torque to be transferred away from a spinning wheel in 4×4 mode to improve traction when diagonal wheel spin occurs.[15]
On the passive safety front, the Dacia Duster comes as standard with two front airbags (depending on market) and three-point seat belts with load limiters for the front seats. Depending on version, two lateral head/thorax airbags are fitted in addition to the driver and passenger front airbags to provide additional protection in the case of side impact. The pyrotechnic pretensioners for the front seats (depending on version) complete Dacia Duster’s retention system.[16]
In 2011, the Duster was tested by the Euro NCAP, receiving a three-star rating. It was awarded 27 points (74%) for the adult occupant protection, 38 points (78%) for the child occupant protection, 10 points (28%) for the pedestrian protection and two points (29%) for the safety assist features. In the latter category, the rating was influenced by the lack of the speed limiter and the fact that the electronic stability control is available only as an option.[14]
Engines[edit]
Name
Code
Capacity
Configuration
Power
Torque
Top speed
1.2 TCe 125
H5Ft
1,197 cc (73.0 cu in)
I4 DOHC Turbo
92 kW (125 PS; 123 hp) at 5250 rpm
205 N⋅m (151 lb⋅ft) at 2000 rpm
175 km/h (109 mph)
1.5 16V
h5K
1,498 cc (91.4 cu in)
I4 DOHC
78 kW (106 PS; 105 hp) at 5600 rpm
142 N⋅m (105 lb⋅ft) at 4000 rpm
160 km/h (99 mph)
1.6 16V 105
K4M 690
1,598 cc (97.5 cu in)
I4 DOHC
77 kW (105 PS; 103 hp) at 5750 rpm
148 N⋅m (109 lb⋅ft) at 3750 rpm
164 km/h (102 mph)
1.6 16V Ethanol
K4M Hi-Flex
1,598 cc (97.5 cu in)
I4 DOHC
84 kW (114 PS; 113 hp) at 5750 rpm
152 N⋅m (112 lb⋅ft) at 3750 rpm
165 km/h (103 mph)
1.6 16V LPG
K4M Bi-fuel
1,598 cc (97.5 cu in)
I4 DOHC
75 kW (102 PS; 101 hp) at 5750 rpm
144 N⋅m (106 lb⋅ft) at 3750 rpm
162 km/h (101 mph)
1.6 16V 105
K4M 606
1,598 cc (97.5 cu in)
I4 DOHC
77 kW (105 PS; 103 hp) at 5750 rpm
148 N⋅m (109 lb⋅ft) at 3750 rpm
160 km/h (99 mph)
2.0 16V
F4R
1,998 cc (122 cu in)
I4 DOHC
99 kW (135 PS; 133 hp) at 5500 rpm
195 N⋅m (144 lb⋅ft) at 3750 rpm
177 km/h (110 mph)
2.0 16V Ethanol
F4R Hi-Flex
1,998 cc (122 cu in)
I4 DOHC
104 kW (141 PS; 139 hp) at 5500 rpm
205 N⋅m (151 lb⋅ft) at 3750 rpm
180 km/h (112 mph)
1.5 dCi 85
K9K 796
1,461 cc (89.2 cu in)
I4 SOHC Turbodiesel
63 kW (86 PS; 84 hp) at 4000 rpm
200 N⋅m (148 lb⋅ft) at 1900 rpm
156 km/h (97 mph)
1.5 dCi 110
K9K 896
1,461 cc (89.2 cu in)
I4 SOHC Turbodiesel
79 kW (107 PS; 106 hp) at 4000 rpm
240 N⋅m (177 lb⋅ft) at 1750 rpm
171 km/h (106 mph)
1.5 dCi 110
K9K 898
1,461 cc (89.2 cu in)
I4 SOHC Turbodiesel
81 kW (110 PS; 109 hp) at 4000 rpm
240 N⋅m (177 lb⋅ft) at 1750 rpm
168 km/h (104 mph)
Marketing and production[edit]
This section needs to be updated. Please update this article to reflect recent events or newly available information. (May 2013)
Dacia Duster is offered in Europe, Turkey, Algeria, Morocco from March 2010, with prices starting from €11,900 (or €10,500 in Romanian domestic market) for the two-wheel drive version, and from €13,900 (or €11,500 in Romanian domestic market) for the 4×4 version.[15][17] From June 2010, the Duster is also available in Ukraine, Jordan, Syria, Egypt and Lebanon and in some African countries badged as a Renault, while in 2011, it is sold in the Persian Gulf States.[18]
In 2014, 40% of the Duster units sold worldwide were badged as Dacia and 60% (70% in 2013) as Renault.[19]
Renault Duster (Colombia)
In June 2011, Renault revealed the Duster in South America at the Buenos Aires Motor Show.[20] It will be produced at its Curitiba plant in Brazil for distribution in Brazil, Argentina, and Chile, and at the Sofasa plant in Colombia, to be sold in Mexico and Ecuador with marketing planned to start in the last quarter of 2011.[21]
The Duster is manufactured at the Avtoframos plant in Moscow, Russia with about 80,000 annual quantities, being available since 1 March 2012 with prices starting from about $14,400[22] and reaching 200,000 sales in 2.5 years.[23] In June 2015, an updated version of the Duster was launched in Russia with some improved engines and features.
The Dacia brand was launched in 2012 in the UK and broke records since then, especially the Duster.[24] The Duster was named «Scottish Car of the year», «SUV of the year» and «Budget car of the year» by the Association of Scottish Motoring Writers. In 2012, the Duster was also introduced in Ireland.[25]
Since 2011, the flexi-fuel (ethanol) version is available in several Western European countries, while the Bi-Fuel (LPG) version, an OEM Landi Renzo, is offered in Eastern Europe, Italy, Germany, Spain and the Netherlands. As of January 2013, the Bi-Fuel version is also available in France. The Bi-Fuel (LPG) version has proved to be very popular in Poland. Since the Duster’s K4M engine has hydraulic lifters, the LPG version needs no regular valve adjustments. As of 2014, the United Kingdom, Ireland, Belgium, Romania and Luxembourg are the only countries in the European Union where the LPG version is not offered by Dacia.
UK[edit]
The Dacia Duster was launched in the UK in 2012, and has received several awards since, including: 2012 Top Gear Bargain of the Year,[26] 2012 Scottish Car of the Year,[27] and 2014 Carbuyer.co.uk Best Small SUV.
The Duster is Dacia’s best selling vehicle in the UK, with 20,000 sales as of 2016,[28] from the 70,000 total Dacia sales in the same period.[29]
Russia[edit]
The Duster was introduced in Russia in 2012, as Renault Duster. Its off-road capabilities for the relatively modest price have made Duster very popular. Initial strong demand has caused preorder waiting times of up to 18 months. In the first half of 2013, Renault Duster sold 40710 units, making it the 4th best-selling car model in Russia overall.[30] The Duster is adapted to the Russian consumers expectations with for example the Renault Start innovative system of remote engine start, useful during the cold days to heat the car’s body and engine, which decreases polluting emissions. In June 2015, a renewed version of the Duster was launched in Russia with a new range of more powerful and low-consumption engines,[31] an automatic gearbox, some new options, new interior ergonomics and materials of interior trim, and a new exterior design.[32]
India[edit]
Renault launched the Duster on 4 July 2012 in India, with various modifications for the Indian market. The suspension and the underside of the car were strengthened to increase the car’s offroading suitability. The Duster is currently available in ten different variants, out of which eight are diesel and two are petrol. This version has some additional safety features as standard, including door warning lights, central locking and engine protective underguard. It also comes with safety features like Anti-lock Brake System, Emergency Brake Assist, Electronic Brake-force Distribution, stability control module, two front air-bags and three-point seatbelt tensioners features.
Renault India launched the All Wheel Drive (AWD) version of Duster at INR 11.89 lakh. Powering the new Duster AWD is the 1.5-litre diesel engine – which produces 110 bhp, and 248Nm of peak torque – coupled to a six-speed manual transmission. Renault claims a fuel efficiency of 19.72kmpl from this new entrant in the line-up. The all-wheel drive feature of the SUV, can be controlled via a toggle switch, that has three options to choose from – two-wheel drive, automatic, and four-wheel drive which can be manually locked.[33]
South Africa[edit]
Renault introduced the Duster in South Africa in October 2013.[34] The Duster was originally imported from India, where it is also produced under the Dacia brand for other right-hand drive markets, namely the United Kingdom, Ireland, Cyprus and Malta.[35] In September 2015, South Africa received the facelifted version of the Duster, with cars being imported from Romania.[36]
Colombia[edit]
It was introduced in 2012 as the Renault Duster, and has been the best selling SUV in the country since then. It is assembled in the plant of SOFASA in Envigado, in four versions:
1.6 Expression: It equips driver’s airbag and front electric windows. It is powered by a 1.6 16 valve, 110 PS engine. Also equips a 5-speed manual gearbox.
2.0 Dynamique: It equips two frontal airbags, rear electric windows, ABS, foglights, leather wheel, electric mirrors and a 6-speed manual gearbox. Also includes GPS system and leather seats as optional.
2.0 AT: It has the same equipment as the Dynamique version. Equipes a 4-speed automatic gearbox.
2.0 Dynamique 4X4: It is equipped the same as the Dynamique version, but includes 4WD system and black background headlights.
The Duster is exported from Colombia mostly to countries as Mexico, Ecuador and Bolivia. All versions are powered by a 16 valve, petrol engine. Also, since May 2014 it includes Media Nav system with GPS in Dynamique versions as optional.
Romania[edit]
In October 2015,[37] a special edition called «Dacia Duster Connected by Orange» was released, featuring a Wi-Fi hotspot with a two-year free contract from the mobile operator Orange, a rear-view camera, a new brown paint color, a new version of 16-inch rims and electric-heated front seats.[38]
Duster Oroch[edit]
Renault Duster Oroch 2016
The Renault Duster Oroch is a double cab pick-up version of the Duster. The Duster Oroch is the first Renault-badged pick-up and creates a new range[39] in the pick-up market: 30 cm larger than the small ones and smaller than the large pick-up, but yet with 4 real doors instead of 2 or 3 for the usual smaller pick-up. It was unveiled on 18 June 2015 at the Buenos Aires Motor Show[40] and was previewed by a concept car[41] at the 2014 São Paulo Motor Show.[42]
The Duster Oroch is available since September 2015 in South America and will get an automatic gearbox in 2016.[39] It is powered by either the 1.6 litre or the 2.0 litre petrol engine, mated to 5-speed or 6-speed gearbox respectively.[6]
Reception[edit]
British motoring journalist Jonny Smith took the Duster on a road test in Morocco for the Fifth Gear TV programme, describing it as «brilliant»; «I really like this». He particularly praised its handling on poorly maintained mountain roads, while commenting on its poor standard of finish.[43][44] Another drive test in Morocco was performed by James May for the Top Gear magazine.[45]
The Dacia Duster was awarded the «Autobest 2011» prize by the members of the Autobest jury, coming from fifteen countries (Bulgaria, Croatia, Czech Republic, Cyprus, Macedonia, Hungary, Poland, Romania, Russia, Serbia, Slovakia, Slovenia, Turkey, Ukraine and Malta). Ten members of the jury have designated the Duster as the winner, after scoring in 13 criteria such as fuel consumption, versatility, roominess or design. It outran the Renault Fluence, placed third.
The Dacia Duster was nominated among the finalists of the «2011 European Car of the Year» award.[46][47] It received praise for being «a real bargain»,[48] «a competent off-roader»,[49] as well as «attractive» and «practical».[48]
The Dacia Duster was named the «Scottish Car of the Year 2012» at a ceremony held in Glasgow on 14 October 2012.[50][51] It was also named «The Bargain of the Year 2012» by the Top Gear magazine.[52][53]
In India, the Renault Duster received the «2013 Indian Car of the Year» award from a jury comprising leading automotive magazines of the country.[54]
Extended production (till 2023)[edit]
In April 2019, Renault India had confirmed that the second generation Renault Duster will not be coming to India nor Mexico. This is because the car is not suitable to the Indian technical construction. Therefore, the first generation car will be extended in production till 2023 before the third generation Duster is launched.
Second generation (2017–present)[edit]
A second generation was announced between 14 and 24 September 2017 during the Frankfurt Motor Show with actual models reaching the Romanian market six weeks later in November 2017.[55]
The new model has nearly the same length and comes with five seats, unlike pre-launch rumors that there will be a seven-seat model available. It is built on the same B0 platform as the first generation. It now features an electric power-steering,[56] a MultiView camera system that is made-up of four cameras, blind spot warning system, automatic climate control, keyless entry and ignition system,[57][58] and daytime running lights.[59] The ground clearance has been increased and a hill-start assist system is also offered, as well as hill descent control.[60] The interior design has been revamped and the interior noise has been reduced to half from its previous generation.[59] The top trim level features 17-inch (430 mm) wheels.[61] Even the mid-range ‘Comfort’ model offers as standard Bluetooth, air conditioning, SatNav, rear parking sensors, rear camera, cruise control, six speed gearbox, alloy wheels, sports front seats and in all markets in Europe it costs many thousands of euro less than competing brands.
It has a nearly the same boot volume of 445 litres on two-wheel-drive versions, or 376 litres on four-wheel-drive versions, and a total dedicated storage space of 28.6 litres.[59]
It retains tweaked versions of the same 1.5-litre diesel, and 1.6 and 1.2 petrol engines as the outgoing model. The diesel can be mated to a dual-clutch automatic transmission (EDC).[62] Although it is near-identical in terms of dimensions, according to the brand’s design boss, Laurens van den Acker, every body panel is new.[citation needed]
In 2018 Renault first rolled out across its Dacia range its new modified Euro6 compliant 1.5-litre commonrail turbodiesel engine. To keep its NoX emissions low this engine requires the injection of AdBlue fluid into the exhaust system.
The second generation of Dacia Duster has 13 different versions, 3 types of fuels (petrol, diesel and petrol/lpg), two types of drivetrains (AWD and FWD) and two types of gearboxes (manual and automatic).[63]
Safety[edit]
In December 2017, EuroNCAP has published the results for the crash-tests of the second generation model. It received three out of five stars, the result being considered an expected one,[65] although most of its rivals received five stars.[66][67] It was awarded 27 points (71%) for the adult occupant protection, 32 points (66%) for the child occupant protection, 24 points (56%) for the pedestrian protection and five points (37%) for the safety assist features.[citation needed]
In the frontal offset test, the driver received marginal to good protection ratings, while the passenger occupant received adequate to good ratings. In the frontal full width test, the driver’s head received a poor protection rating and an adequate to good rating for the rest of the body.[68]
Pedestrian protection was «predominantly good or adequate but poor results were recorded along the base of the windscreen and along the stiff windscreen pillars. The bumper provided good protection to pedestrians’legs and protection of the pelvis was also good at all test locations.»[68]
In terms of safety equipment, it was downrated because of the lack of knee airbags, rear side chest airbags, side pelvis airbags, automatic emergency braking system or lane assist system, but it received points for the availability of the speed limiter and the seat belt reminder.[68]
Reception[edit]
British website carwow has reviewed the car in July 2018. It was criticised for the poor range of equipment in the lowest trim level, considering its price, for its plasticky, dark-coloured and «cheap-feeling» interior, the lack of light for the vanity mirror or the noisy electric motor for the windows.[66] Among the good points there are its accessible folding seats, the rear-view and panoramic cameras, the in-depth-adjustable steering wheel, the good visibility and handling inside town, the soft suspension and the lock mode for the four-wheel-drive. The 1.6-litre petrol engine was considered slow and noisy, and its steering not responsive enough. Overall it was rated as «a good budget buy if you’re after something practical and relatively cheap to run», but it was added that «if safety and upmarket features are high on your list of priorities then you might want to look elsewhere».[69]
Motorsport[edit]
A competition version of the Duster, fitted with a 350 hp (261 kW) V6 petrol engine and driven by Alain Prost, took part in the 2009–2010 edition of the French ice racing championship Andros Trophy,[70] finishing in second place at the end of the season.[71]
In 2010, the Duster participated in the Rallye Aicha des Gazelles, being first in the crossover class. The two Dacia teams successfully finished the Rallye on board the Duster: Dounia and Isabelle (Team 315 — Dacia) were first in the general ranking, while Nathalie and Dorothée (Team 316 — Dacia) finished in 5th place (out of 8 teams competing in the class).[72]
In 2011, Dacia announced that they would be racing the Duster in the «Unlimited Class» of the Pikes Peak International Hill Climb. The Dacia Duster ‘No Limit’ was powered by an 850 bhp version of the VR38DETT engine, used in the Nissan GT-R, mated to a six-speed sequential transmission. The car was tuned by Tork Engineering, Sodemo and Renault Sport and was driven by three-time Trophée Andros winner Jean-Phillipe Dayraut.[73]
In 2013, two Renault Duster prototypes took part in the Dakar Rally, which took place in Peru, Argentina and Chile. They were powered by 3.5-litre V6 engines, developing over 300 hp (224 kW), and were driven by Emiliano Spataro and José García, with Benjamin Lozada and Javier Mauricio as co-drivers.[74]
For the 2015 and 2016 editions of the Dakar Rally the Renault Dusters were significantly changed and now feature a V8 engine (Nissan VK-50), SADEV gearbox, Reiger shock absorbers and Powerbrake 6-piston calipers.[75]
Dakar results[edit]
Concept cars[edit]
Renault Design Central Europe presented, at the 2009 Geneva Motor Show, a concept car named Dacia Duster.[76] This concept vehicle was a 5-door SUV with rear suicide doors for easy access,[77] that addressed the needs of families, with a roomy cabin in a compact package and a large 470 l (124 US gal; 103 imp gal) trunk.[78] The engine emission level was 139 grams of carbon dioxide per kilometer and it had a fuel consumption of 5.3 l/100 km (44 mpg‑US; 53 mpg‑imp).[78] The Dacia Duster was the first concept car developed by Dacia,[79] in collaboration with the Renault Design Technocentre.[76] The Duster normally has four seats but can be converted into a two-seat car, the passenger seat slides under the driver’s seat and the right back seat slides under the left back seat freeing an extra room of 2,000 l (71 cu ft) ideal for a bicycle.[80]
The Duster concept car had a 1.5-litre inline-four diesel engine, equipped with Bosch Mono-Jetronic fuel injection producing 106 PS (78 kW; 105 hp) at 5400 rpm and 240 N⋅m (177 ft⋅lbf) at 2000 rpm of torque.[76] It was a front-engine, two-wheel-drive or four-wheel-drive vehicle, based on the Nissan B platform.[76] It could accelerate from 0 to 100 km/h (62 mph) in 9.6 seconds.[78] If the model had been produced, its initial price would have been around 15,000 euro (US$18,750).[77]
At the 2012 São Paulo Motor Show, Renault presented the DCross Concept, based on the production version of the Renault Duster.[81] It was designed by Renault Design América Latina and was meant to «underline the robustness and all-terrains capability of the Duster».[82] It featured a bright green and matte black paint scheme, a raised ride height, roof racks and a spare tire atop, but no other details were given.[81]
Romania has demonstrated a combat version of the Duster, complete with armoring, a winch, and roof-mounted machine gun.[83]
In October 2014, a double cab pick-up show car called Duster Oroch was presented by Renault at the São Paulo Motor Show. The concept car takes design clues from the DCross Concept, revealed at the previous edition of the event.[41]
Former use of the name[edit]
Dacia Duster was also the name used to sell the ARO 10 on some markets, such as the United Kingdom, during the 1980s and early 1990s.[84] It was offered in soft-top roadster and 2-door estate variants.[85]
References[edit]
^ «Renault Duster». Renault.com. Retrieved 31 July 2013.
^ «Nissan Terrano 4×4 launched in Russia; might come to India too». CarAndBike. 24 April 2014. Retrieved 17 March 2016.
^ «2013 Nissan Terrano Unveiled In India, Launch In October». Overdrive. 20 August 2013. Retrieved 29 August 2013.
^ «Renault Gandeng Indomobil Jajaki Industri Otomotif di Tanah Air» (in Indonesian). Rajamobil.com. 18 September 2013. Retrieved 23 September 2013.
^ «Renault launches product range for Indonesia at 2013 Jakarta Motor Show». Renault. 19 September 2013. Retrieved 23 September 2013.
^ «OFICIAL: Dacia Duster, prima aparitie a SUV-ului romanesc!». AutoMarket. 17 November 2009. Retrieved 4 August 2013.
^ «OFICIAL: Iata noul Duster, primul SUV Dacia!». AutoMarket. 8 December 2009. Retrieved 4 August 2013.
^ «Dacia Launches its Off-Roader Dacia Duster at 2010 Geneva Motor Show». TheNewsMarket.com. 2 March 2010. Archived from the original on 16 July 2011. Retrieved 2 March 2010.
^ «New Dacia Duster». Carscoop.blogspot.com. 8 December 2009. Retrieved 10 August 2011.
^ «New Dacia Duster. More Duster than ever». Renaut.com. 28 August 2013. Retrieved 3 October 2013.
^ «2014 Dacia Duster furthers our admiration from afar». Autoblog.com. 11 September 2013. Retrieved 3 October 2013.
^ «New Dacia Duster. More Duster than ever». Renault.com. Archived from the original on 4 October 2013. Retrieved 3 October 2013.
^ ab «Dacia Duster». EuroNCAP.com. Retrieved 8 September 2012.
^ ab «2010 Geneva Motor Show — Dacia Duster, the low-emission off-roader from 11,900 euros» (PDF). Renault.com. 2 March 2010. Archived from the original (PDF) on 16 July 2011. Retrieved 2 March 2010.
^ «Dacia Duster (2011)». NetCarShow.com. Retrieved 8 December 2009.
^ «2010 Geneva Auto Show: Dacia Duster». Autoevolution.com. 2 March 2010.
^ «Dacia Duster (2010) first official photos». CarMagazine.co.uk. 8 December 2008.
^ «In 2014, sales of private cars + light commercial vehicles (PC+LCV) by the Renault group increased by 3.2% with 2,712,432». Renault.com. 2015-01-30. Retrieved 2015-01-30.
^ «Nuevo Renault Duster». 16valvulas.com.ar. 16 June 2011. Retrieved 12 July 2011.
^ «Renault Duster». Renault.com. Retrieved 12 July 2011.
^ «Renault объявила цены на кроссовер Duster в России Читайте далее» (in Russian). ВЕДОМОСТИ. 12 September 2011. Retrieved 12 September 2011.
^ «In 2 years and a half in Russia, it was sold 200,000 Renault Duster SUVs». 12 September 2011.
^ «Budget brand Dacia continue to break records thanks to buyers loving the value for money». Daily Records. 1 May 2015. Retrieved 14 October 2015.